Zoek binnen Care Cosmetics

Een paar basisprincipes voor klantgericht ondernemen van Marja Wiersema

Alle processen binnen een bedrijf moeten afgestemd zijn op het werken en goed adviseren van de klant. Van de info via je site, je prijslijst/menu, tot en met de merchandising. Het klinkt misschien cliché, maar je moet je verplaatsen in de klant en bedenken hoe je zelf als klant behandelt wilt worden.

Een klant komt geld ruilen voor diensten en/of producten die je levert. Wanneer je ervoor zorgt dat tijdens dit (aankoop)proces elk onderdeel klopt zal de klant jou haar geld gunnen. Dit begint al wanneer je een bedrijf wilt starten. Je zoekt een geschikte locatie en kiest voor bepaalde producten om aan te kunnen bieden. Belangrijk is daarbij dat je de doelgroep (je klanten) die jij wilt gaan bedienen goed kent, weet waar de behoeften liggen, zodat je dat ook daadwerkelijk kunt bieden. Hier staat of valt je succes bij.

Ook in de dagelijkse gang van zaken staat de aandacht voor de klant voorop. Hier gaat nog weleens iets mis. Wanneer een bedrijf eenmaal loopt worden zowel de ondernemer als de medewerkers soms zo meegetrokken door allerlei werkzaamheden die ook gedaan moeten worden dat de klant in alle hectiek gemakkelijk ‘vergeten’ wordt.

Hou de klant altijd in ere en laat alle werkzaamheden vallen wanneer de klant bij je is. Hierdoor kun je de klant alle aandacht geven die nodig is om de wensen en behoeften te achterhalen. Dan is het makkelijker om de klant te bedienen en adviseren afgestemd op zijn of haar wensen en doelen. Pas dan zal een klant tevreden zijn met een bezoek aan jou. Wanneer je dit goed doet zal de klant niet alleen kopen maar zich ook binden aan je zaak.
Natuurlijk kan ik veel meer vertellen over klantgericht ondernemen, maar dit is even in het kort een heel belangrijk punt.

Mijn omzet verhogende trainingen draaien om klantgericht ondernemen, dus iedereen die meer wil weten kan zich hiervoor inschrijven.

Veel succes,

Marja Wiersema!

info@uwcarecoach.nl Ga terug naar Care Coaching Kennis