Zoek binnen Care Cosmetics

Touch the past

1996. De start van Care Cosmetics.

2021. Care viert dit jaar het 25- jarig jubileum.

Setting: een filmopname in het pand in Barendrecht waarbij founder en CEO Duco van Keimpema
virtueel een tijdreis maakt. Wat ziet hij?

Een mijlpaal. 25 jaar Care Cosmetics.

In september barsten de activiteiten los maar het hele jaar stippen we het jubileum aan. Een historisch overzicht past niet zo bij Duco van Keimpema. Liever een brainstorm met beeldmateriaal uit het archief. Vaak een lach, veel AHA-momenten en soms ook een beetje pijn.

Laten we aftrappen met het opbouwen van de merkenportfolio. “Het is geen geheim dat ik minimaal vijf merken wilde, met elk een miljoen omzet. Als er dan een poot wegvalt, blijf je overeind.” Het startte allemaal met PUPA Milano, het verhaal is bekend. Maar toen? “In Cannes organiseren ze de TFWA, The Tax Free World Exhibition waar je merken kan ‘vergaren’. Stel je voor ‘s werelds grootste beurs voor highquality brands. Stond ik daar als 28-jarig guppie met een tas onder mijn arm te lobbyen. Ik sleepte stapels dikke, zelf op de computer gefabriceerde brochures over Care Cosmetics mee. Mijn slaapplek? Een goedkoop hotel kilometers vanaf de beurs. Ik liep dagelijks heen en weer, een taxi was te duur.”

Bij Duco zie je dat er iets zit te wringen. “Die beurs … helemaal top maar ken je het, dat ze je afpoeieren op de stand? Kom vanmiddag maar terug, dan is de directeur er. Sta je er weer, zeggen ze ‘geen tijd’ of ‘we doen al zaken in Nederland’.” Een zin die hij ook nooit vergeet is dat hij zich voorstelde als directeur van Care Cosmetics met als reactie ‘who cares’. Au! Na vijf jaar lang bijten, keerde het tij. Na Pupa kwam Darphin in 1999 in huis, gevolgd door Matis in 2001 en daarna Skeyndor. Het begin was er!

Respect

Hij stootte vaak zijn neus, maar als hij nu terugkijkt, staan alle opgetuigde samenwerkingen nog als een huis. “Het is goed te merken dat de relatie met businesspartners zich verdiept. De kracht is op een bepaalde manier open te zijn, lef te tonen en vooral: respectvol te zijn. Altijd.” Volgens Duco is het geheim van optimaal partnership dat je basisprincipes deelt, goede dingen neerzet en een stap verder denkt dan alleen geld verdienen. Plus “het is logisch je te verdiepen in het land van de distributeur. In zuidelijke landen is de familie, eten, samenzijn en oog voor cultuur essentieel. Hoe moeilijk kan het zijn?” Bij de uitspraak ‘lef’ veerde Duco op. “Ja dat is een must. Mijn eerste ontmoeting met Jordi van Skeyndor ging niet van
een leien dakje. Ik kwam met veel bravour vertellen wat wij binnen vijf jaar 1 miljoen gingen doen voor
hem maar wel onder zware condities (voor hem dan). Jordi vond dat niet zo respectvol, dus toen ik wegging en de dame van de receptie vroeg; ‘wie is die leuke man?’ zei Jordi, ‘die ga je nooit meer zien ….’ Hij was er echt helemaal klaar mee na die meeting. Uiteindelijk is het goed gekomen zoals iedereen weet en zijn we nog steeds partners. De les voor mij? Met het tonen van respect win je veel meer dan met een grote mond!”

Champagne en Clubs

Inmiddels sieren 30 merken het pand van Care Cosmetics in Barendrecht. “De groei stopt nog lang niet, met 3d investors aan boord, valt de term internationaal opschalen continu.” Blij wordt hij daarvan. Excelleren. Nooit stilstaan. Blij is hij ook bij het zien van alle foto’s van klantenevents. Al een jaar geen uitjes, maar hij ziet er reikhalzend naar uit. “En ik kan een boek schrijven over alles
wat ik heb meegemaakt.” Wat hem bijstaat is een eerste event voor Darphin, een diner in Keizershof Rotterdam, een ouderwets aandoend restaurant. Klassiek. Daar gaan dineren met klanten? Het was toen een mega investering, zegt Duco. “Klanten die nogal afwachtend en soms zelfs nors met de armen over elkaar zaten. Observerend en kritisch op wat komen zou.

Ik was toen echt niet handig bezig en vertelde in mijn toespraak verhalen over samen succesvol zijn en geld verdienen. De sfeer ging de grimmige kant uit. Mijn vader zat toen nog in het bedrijf en redde mij. Hij zei laat mij ook vijf minuten praten en briljant was hoe hij begon te vertellen over hoeveel respect hij voor iedereen had die zo vanuit het hart werkt. Ik weet het nog letterlijk: ‘Jullie zijn vakvrouwen, zorg dat je goed in je vel zit, want zo niet dan merkt de klant dit meteen.’ Voor mij fucking irritant want niemand zei
naderhand iets over mijn verhaal maar wel ‘jouw vader begrijpt het’. Dat wil je als zoon toch niet horen? Maar eerlijk is eerlijk, ik had hem nodig toen. Hij zette de toon.”

Bij reisjes naar Parijs (van onder ander Payot) verschijnt er een brede grijns. “Iedereen had ’s avonds de keus uit de bus te stappen om naar het hotel te gaan, of mee te gaan naar een club.
Het was even afwachten, lastig de stemming te peilen maar ja hoor, daar ging iedereen. Niks hotel. Yes party! De champagne vloeide rijkelijk.” Lachend, “ze hingen in de palen. Het dak ging eraf!” En ook berucht. Club Opium in Barcelona. “We liepen na een avond feesten met onze Skeyndor-klanten terug via het strand en voor we het wisten lagen we met elkaar in het water. Zwemmen met de maan boven ons. Te gek om te zien hoe alle schroom tijdens een reisje verdampt.”

Chocolade fontein

En wie herinnert zich dit nog? “Het magazijn in het oude pand in Dordrecht stond nog niet helemaal vol en we bedachten dat deze ruimte ideaal zou zijn voor een eigen event. Ik denk dat veel klanten dit nog wel weten. Je kwam binnen in een donkere gang, en dan stapte je de werelden van Care binnen. Eerst een groene Darphin-wereld en bij Pupa stond een gigantische chocoladefontein centraal. Aardbeien dippen en genieten. Allemaal kleine clubjes die door het pand meanderden. Met timeslot. Corona vooruit! Het heeft ons veel geld gekost; de aankleding, de techniek, de exclusieve hapjes en drankjes. Maar iedereen die er was, praat er nog over.”

Back-to-basic

Klanten-, personeel- en persevents. You name it. Met een lach. “Het back-to-basic uitje met het team vergeet ik nooit. We gingen naar de Waddeneilanden met een vissersboot vanaf Den Helder en sliepen in een Stay Okay. Ja, met elkaar op de kamer (ik had wel een aparte kamer hoor). Op de boot begon het al. Alle meiden gillen omdat de gevangen vis gewoon op het dek lag te spartelen. Overdag met de tandem het eiland rond, ’s avonds met Care in de kroeg. En dat is altijdeen feestje!

Een heel ander uitje was toen Care 20 jaar bestond en we naar Barcelona gingen. Heerlijke stad.
Geweldige momenten. Met ons allen eten op het strand, ’s avonds in de club magnums champagne. Toen is overigens ook onze whatsapp groep Care Babbelbox ontstaan. Die ontploft regelmatig met
een team van 71! Ons laatste personeelsfeest in het pre-coronatijdperk was ook een niet-te-vergeten
moment. Club Vandal Rotterdam praat nog over ons. Voor het diner stond iedereen al op de tafels te dansen. Als het weer kan, huren we die club meteen af voor een waanzinnig feest met elkaar. Bij deze!”

Persevents

Qua persevents heeft Care Cosmetics ook een naam hoog te houden. De mooiste locaties in Nederland passeerden in de afgelopen jaren de revue. Van Mama Kelly in Amsterdam tot de Harbour club, een galerie op de grachten, de Kanarieclub and more. “We tuigden samenwerkingen op met modeontwerpers als Addy van den Krommenacker en Monique Collignon. “Maar misschien is de Care Kerst Cocktail wel het meest in het oog springend. Ooit bedacht om onze persrelaties zo’n twee weken voor Kerst te bedanken voor de samenwerking. Je kent het wel, terugblikken op het afgelopen jaar, aandacht voor onze stichting Care For Life, muziek, hapjes en drankjes. Dringen bij de bar. Gezelligheid. Inmiddels staat deze borrel steevast in de agenda van meer dan 100 persrelaties.”

Beurzen

Beurzen. “Missen we. Ik denk dat onze eerste stand 30 vierkante meter was. Daar stonden we. Verscholen achter een pilaar. Nu zie je hoe zaken anders gaan. Zelf positie mogen kiezen. Elke
keer voordat de beurs start denk ik, waar doen we het voor. Wat een werk. Als ik er ben; het is meteen geweldig. Klanten weten ons te vinden, elke beurs brengt weer veel nieuws. Nieuwe reacties, nieuwe klanten, om tafel met bestaande relaties, lekker bijpraten. Niet elke beurs is een feestje hoor, maar 90% wel. De meesten herinneren zich nog de laatste beurs. Het opruimmoment, voorafgegaan aan een stevige polonaise. Daarna samen eten. Met iedereen. Je ziet het teamwork, da’s gewoon mooi. Goed op elkaar ingespeeld en binnen- en buitendienst samen op de vloer. Als we weer een normale beurs hebben, dan ben ik er gewoon bij. De laatste tijd kwam ik wel eens een dag later, maar next time? Ik ben er van opbouw tot opruimen. Zodat ik niks mis.”

En de lockdown? “Voor mij persoonlijk is er maar een zin. Acceptatie van het nu. The future is now. Verzet heeft geen zin. De discussies wat het allemaal waard is, wat essentieel is en hoe het welzijn van personeel te managen, is verweven in dagelijkse debatten. Ik leef in het nu, maar kijk ook vooruit. Naar de stip op de internationale horizon. Het komt goed.”

De verhalen zijn eindeloos. Over verleden. Over de toekomst. Allemaal met onverminderd enthousiasme. Zo komen ook bij de afsluiting van het interview nog even de vele Awards die Care Cosmetics de afgelopen jaren won voorbij. In de Club staat de prijzenkast tot de nok gevuld. En ondanks dat het coronajaar de wereld stillegde, heeft Care Cosmetics het boven verwachting goed gedaan. 18% groei. Met 3d investors en een operationeel directeur aan boord, is groei nog meer een
statement. “Care Cosmetics blijft uitdagend. Onze slogan no limits is niet alleen van het bedrijf, maar pas ik ook privé toe. Gewoon, regelmatig iets buiten je comfort zone doen. Echt, dat geeft een adrenaline boost! Zet je weer op scherp.” Met dochters Noa en Cleo (nu 20 en 23) is de band blijvend hecht. Of misschien wel hechter dan ooit. En hij gaat trouwen met Anne. Het leven is mooi. No limits.

Benieuwd hoe Duco’s tijdreis begon? Bekijk de video: www.care25jaar.nl/stories/