Zoek binnen Care Cosmetics

Care Cosmetics signaleert trends

Trends

Trends met een knipoog naar de beautybranche. Gefilterd uit wereldwijde rapporten, blogs en platforms.

De wereld na het coronavirus is anders. Vragen  borrelen op: wat is het nieuwe normaal voor de consument? Allereerst: wat heeft hij nodig na corona? De pandemie bracht voor miljoenen over de hele wereld een ongekende periode van focus op zelfverbetering met zich mee. Door gedwongen vertraging kwam er een nieuw evenwicht, afgeschermd in huis. Geen wonder dat er talloze trends ontstaan die vorm geven aan  de tijd na de pandemie. Zo nam de vraag naar producten in de gezondheids- en welzijnscategorie toe. De vraag naar yoga-apparatuur groeide zelfs met 154%. Maar het gaat verder dan lichamelijk welzijn. Volgens een van de voorspellingen komt er een trend in de richting van M2P-diensten (Mentor to Protégé), waarbij de consument online in contact komt met deskundigen, leraren en mentoren om hun vaardigheden te verbeteren en hun persoonlijke doelen te bereiken.

Maatschappelijk engagement en sociaal goed zijn belangrijker dan ooit. Van massaal applaudisseren voor gezondheidswerkers tot het door vrijwilligers laten bezorgen van boodschappen aan mensen in een isolement. Tijdens de pandemie is er een drang geweest naar gemeenschapszin. Merkauthenticiteit en sociale waarden zijn altijd al belangrijk geweest voor consumenten, maar nu staan doelgerichtheid en sociaal welzijn nog meer centraal in de perceptie van klanten.

Ze beoordelen producten en diensten die ze belangrijk vinden opnieuw en beschouwen ze niet als vanzelfsprekend. Een andere tendens die opkomt door de periode van afzondering is winkelstreaming, oftewel live winkelen. De vraag naar contactloze interactie neemt toe, en e-commerce en livestream vloeien samen volgens de voorspellers. Met live shopping hebben consumenten dus een interactieve ervaring in  real time. Hoe het in de praktijk werkt? Monki en bijvoorbeeld H&M (met als doelgroep generatie Z) live streamen regelmatig vanaf de site. Viewers zijn dan in staat om reactie te geven, door bijvoorbeeld het personeel tips te geven om verschillende combinaties in kledingsets te maken. Uiteraard is elk getoond item te koop.

De term inclusive beauty duikelt ook op in veel trendrapportages. Wat hiermee precies bedoeld wordt? Een wat ingewikkeldere naam: lbthi-beauty, oftewel schoonheid voor iedereen. Losgekoppeld van  geslacht, ras, huidskleur, geloof of gender. Deze trend is al gaande, maar krijgt meer draagkracht. We kennen allemaal het merk dat startte met reclamecampagnes met allerlei soorten vrouwen (en niet met maatje 36). Daarmee werd de toon gezet dat elk lichaam goed is. Daarna ging het over huidskleur, nu lhbti-proof.

Gepersonaliseerde schoonheid is ook kenmerkend voor de toekomst. Beautymerken blijven nieuwe  technologie toepassen en hun methoden verfijnen om meer op maat gemaakte formules voor consumenten te creëren – denk aan een lipstick op maat tot een geïndividualiseerde haarbehandeling. Uit een onderzoek van Forrester blijkt dat 77% van de consumenten kiest voor een merk dat een gepersonaliseerde service of ervaring biedt, terwijl Accenture heeft vastgesteld dat 75% van de consumenten eerder tot een aankoop overgaat als de aanbevelingen gepersonaliseerd zijn. Denk ook aan custom printing, waarbij bedrijven pro-ducten specifiek voor elke gebruiker samenstellen. Evenals at-home apparaten die dagelijks de  omstandigheden van de gebruiker meten, zoals het ontstaan van pigmentvlekken. En de opkomst van DNA-testkits voor huidverzorgingsproducten op maat.

Clean Beauty is – het klinkt ook zo mooi – een term die we overal terugvinden als trend. In een  Amerikaanse rapport van Apprinova – Future of  Clean Report 2021 – Formative Industry Trends  & Expert Insights on Clean Beauty – omschrijven ze dit als volgt: ‘Het gaat verder dan de minimale  veiligheidsoverwegingen en het omvat vier principes als antwoord op de vraag van de consument:  duurzaamheid, veiligheid, transparantie en prestatie’. Uit het rapport blijkt dat de schoonheidsindustrie de mogelijkheid heeft om wereldwijd een grotere positieve impact te hebben dan elke andere industrie. De industrie is een groot veroorzaker van CO2 uitstoot en plastic afval, zo is er te lezen. Ook is green beauty een term die hierbij in een adem wordt genoemd. Zorgen voor een milieuvriendelijkere toekomst dus.

Kansen voor de beautyprofessional

De nieuwe beautymentor die social skills niet alleen fysiek inzet maar ook online. Live shopping is een manier om rijkere informatie over beautyproducten en resultaten te geven. Via streaming is direct interactie te genereren met de klant. Zorg dat uitingen diversiteit laten zien en focus op een bredere doelgroep dan de  blanke vrouw van dertig. Groen denken zet door evenals technische snufjes en gepersonaliseerde producten.