Zoek binnen Care Cosmetics

Verschillende conversatieniveaus die een rol spelen in je adviesgesprek

Verschillende conversatieniveaus die een rol spelen in je adviesgesprek

Wanneer we met anderen in contact komen hebben we onbewust (en soms bewust)  een oordeel over de ander waarop wij onszelf afstemmen. Dit gebeurt eigenlijk altijd wanneer we met anderen in contact zijn.

Een voorbeeld dat we allemaal weleens hebben gezien of meegemaakt volgt nu.

Wanneer er een heel extraverte en dominante klant bij je binnenkomt die meteen op een wat dwingende toon haar wensen uitspreekt, kan dit ervoor zorgen dat jij je een beetje voorzichtiger opstelt.

Onbewust ziet de ander dit en gaat grenzen verleggen. Hoe ver kan ik bij haar gaan?

Wanneer jij je daardoor laat beïnvloeden word je tijdens zo’n contact letterlijk en figuurlijk ‘kleiner’ en minder krachtig. Je durft er eigenlijk niet zo tegenin te gaan. Wanneer je deze onbewuste reactie van jezelf niet herkent, zal het lastig worden om initiatief te nemen in je gesprek naar een dergelijke klant toe.

Wanneer je dit wel herkent bij jezelf kun je jezelf herstellen en meer op een lijn blijven zitten in je conversatie. Want als je het gevoel hebt dat de ander ‘sterker’ is dan jijzelf maak je jezelf om te beginnen al kleiner. Je gaat wat zachter praten waardoor je de ander (onbewust) bevestigd dat zij sterker is. Jij bent dan de leiding in het gesprek kwijt. Tja,  en daarmee je advies mogelijkheden.

Andersom kan het net zo gebeuren dat jij heel krachtig en zelfverzekerd bent. De klant die van nature wat meer verlegen en introvert is zal zich dan makkelijk ‘overruled’ voelen door jou. Ook dit is geen goede basis voor een advies dat opgevolgd wordt of je klant volgt je advies wel op maar voelt het zich opgedrongen en blijft voortaan gewoon weg.

Het is dus ongelofelijk belangrijk dat je je conversatieniveau afstemt op je verschillende typen klanten voor het grootst mogelijke resultaat voor de klant en daarmee voor jou! Blijf als een volwassene reageren en hou je stemklank rustig zodat je de uitgesproken boodschap kracht geeft waardoor je meer kans hebt dat de ander je hoort, begrijpt en je boodschap accepteert. Laat je niet beïnvloeden door zo’n situatie, ga niet zachter praten maar blijf op een volwassen manier praten.

Een goed boek over de psychologie van intermenselijke verhoudingen is geschreven door de Canadese psycholoog Eric Berne en heet:  ‘Mens erger je niet’ of lees van hem eens ‘ik oké jij oké’  Of volg gewoon eens een training bij mij.

Marja Wiersema

Care Coaching Ga terug naar Care Coaching Kennis