Zoek binnen Care Cosmetics

Kruisbestuiving of cross selling, hoe pak jij dat aan?

Kruisbestuiving of cross selling, hoe pak jij dat aan?

Jij kunt als schoonheidsspecialist veel betekenen voor een klant. Alleen weet niet elke klant wat er mogelijk is bij jou. Dat betekent dat je hoogstwaarschijnlijk latente behoeften (= onderliggende of onbewuste behoeften) van elke klant die voor een dienst van jou komt kunt aanboren.

Hoe doe je dit dan is nu natuurlijk je vraag.

Eigenlijk is het heel eenvoudig maar je moet wel actie ondernemen naar elke klant die ‘iets’ bij jou heeft geboekt.

Ik geef wat voorbeelden om je te inspireren:

Een klant komt bij je want ze wil haar wenkbrauwen laten verven en epileren (dit wordt nog steeds los aangeboden door veel specialisten en je kunt je afvragen of je dan lonend werkt….).

Je ontvangt en installeert haar en natuurlijk check je wat ze precies wil met haar wenkbrauwen zodat je haar blij kunt maken. Daarna ga je het werk uitvoeren. Terwijl je dit doet (en nu komt het ei van Columbus) ZIE jij haar huid. Hoe moeilijk is het om tekorten die je ziet bespreekbaar te maken en er oplossingen ervoor aan te bieden. Wat doet ze er thuis aan? Welke behandeling(en) en producten kunnen haar hier ook bij helpen? Zeg gewoon: ‘ik ben natuurlijk schoonheidsspecialist en ik zie terwijl ik u epileer…..aan uw huid, had u dat zelf al gezien en wilt u weten welke oplossingen ik daarvoor heb?’

Nog een voorbeeld: Een klant komt naar jou toe voor een anti-aging behandeling. Natuurlijk vraag je eerst wat haar precies stoort en je geeft het behandel(ingen) advies. Geef haar daarbij ook aan dat je een hals pakking extra kunt toevoegen of een specifieke anti-aging oogbehandeling. Vertel de voordelen voor haar van deze extra’s en doe niet moeilijk over de prijs. Grote kans dat ze dit ‘meepakt’.

Nogmaals, wanneer de klant niet weet wat de mogelijkheden zijn in jouw bedrijf, dan kan ze er ook niet naar vragen! Jij zal actie moeten nemen om de klant erop te attenderen en denk niet, dat wanneer je een actie of iets nieuws op een toonbank hebt staan dat de klant dat wel zal zien.

Een klant is namelijk gericht op hetgeen waar ze voor komt en ziet dergelijke berichten

Wanneer je dit consequent en met flair en enthousiasme doet zal je merken dat je je behandeluren winstgevender maakt en dat de klant blij is met de aandacht.

Tip van mij: geef jezelf bij elke klant een doel om te bespreken zodat je voorbereid bent en sterker het gesprek ingaat. Het moet natuurlijk wel aansluiten bij de wensen van de klant.

Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden om je omzet te verbeteren en ik help jou graag daarmee!

Schrijf je in voor mijn 2-daagse omzet verhogende training, je bent van harte welkom om je te laten inspireren of laat je coachen door mij.

Marja Wiersema

Care Coaching Ga terug naar Care Coaching Kennis